zondag 31 maart 2013

22. Santa Bibiana (p. 25-26)


Om dit perfecte eilandje te bereiken, hard als marmer en vaag als de oneindigheid, moet men de branding van Piazza dei Cinquecento en van Piazza Vittorio achter zich laten laten en de onstuimige stroom van Via Giolitti afzakken, varend langs de pier van station Termini, met de ogen gericht op de ronde toren die daar verderop oprijst, hoog als een vuurtoren. Precies daar tegenover, voor de tunnel, drijft het kerkje van Santa Bibiana, van binnen gerenoveerd tussen 1625 en 1627 door Gian Lorenzo Bernini in opdracht van paus Urbanus VIII. Het is de eerste architectuuropdracht van Bernini en het is interessant, maar het is binnen, in een nis achter het altaar, alwaar we het werk vinden dat ons de adem beneemt.

De beeldhouwwerken van Bernini die in Rome staan zijn wereldwijd bekend, de heidense meesterwerken van het Borghesemuseum en de mystieke beelden van de Heilige Theresa en de zalige Albertoni: maar bijna onbekend is deze Santa Bibiana, een jonge en beeldschone martelares, voor altijd gevangen in de puurheid van het marmer. Ze staat op haar voeten, zacht leunend tegen een zuil: een hand houdt een gouden palmtak omhoog, symbool van het martelaarschap, en de andere is open en opgericht, als verwijzing naar gehoorzaamheid aan een hogere macht. Ook haar tedere gezicht is gericht naar de hemel, en haar lichtgebogen hals doet denken aan die versregel die zegt: “De sandelboom parfumeert ook de bijl die hem omkapt”. Maar het is in het gewaad waar de barokke inspiratie van Bernini zich manifesteert. Er bestaat op de wereld geen strijkijzer, geen rationele gedachte die de ontelbare kreukels van die mantel kan gladstrijken: het is een gekrioel van rondingen en draperieën, een labyrint van stof dat duizend keer om zichzelf is gewikkeld, en bedenken hoeveel ruimte het zou innemen als het zou worden uitgespreid gaat niet. Misschien zou de stof elke hoek van de stad bedekken, zou die trappen en steegjes omgeven, het universum bekleden. Het is als het water in de fonteinen van Bernini, kolkend in stralen en vloeibare knooppunten die de kabbelende eeuwigheid van de tijd condenseren. Zo verrijst het gezicht van de heilige vanuit de kluwen kleding zoals de obelisk op Piazza Navona oprijst uit het water van de fontein: het is een onmiskenbare sprong uit de chaos van de wereld, een loodrechte gedachte die nog in toom wordt gehouden door het leven.
Marco Lodoli 2005.
Gevonden in augustus 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten